Powered By Blogger

New Job...

New Job...

Tuesday, June 2, 2009

Smoke

Salam.

Sempena hari tanpa tembakau pada 31-05-2009 (dah lepas dah tarikh tu).

Aku dulu pengguna tembakau jugak dari 1996 sampai 2004 lebih kurang la. Dari sekolah menengah lagi aku dah start smoking ni (sekolah si Liz la). Sampai le aku keje. Tapi lame² aku rase bosan dan yang penting sekali membazir. Tu yang aku cube berenti...
Banyak kali aku cuba untuk berenti, tapi sia². Hati tak kuat nak berenti, tu yang tak jadi je. Tapi Alhamdullilah akhirnya aku berjaya keluar dari ketagihan merokok. Kini aku bebas dan kini aku pon benci nak cium asap rokok.
Macam mane boleh berenti. Ade yang kate sebab perempuan, tapi bagi aku tak kot. Sebab aku dapat berenti sebelum aku kenal Mem aku.

Yang paling utama kalau nak berenti merokok iman kene la kuat, kene bersungguh² la. Jangan sekerat jalan jer. Mase baru² nak berenti dulu, aku kene ade gula² dalam poket. Bile rase nak smoking je makan gula² tu. Lama² bile dah jadi habit dapat le tahan ketagihan tu. Dan Syukur aku dapat keluar dari ketagihan merokok. Beli la ubat mahal macam mane pon tapi kalau hati tak kuat nak berenti, sia² je.

Dulu mase baru² smoking ni, nak tyr² je. Tapi lelama jadi habit. Susah nak tinggal. Tapi sekarang bile dah free smoke ni aku kuat makan le pulak. Airbag aku dah naik. Dari tabiat merokok aku tukar ke tabiat makan le pulak. Member² mase belajar dulu terkejut tengok aku sekarang sebab dah makin membesar (perot aku jer). Tapi yang aku boleh rase, aku sehat dan jarang dapat penyakit. Syukur Alhamdullilah.
Nasiblah perokok² semua, anda telah didiskriminasikan. To ladies, anda lebih berisiko untuk mendapat penyakit berbanding lelaki. So please avoid smoker and dont be a smoker.
p/s: Rokok makin mahal sekarang ni. Since aku dah stop smoking, banyak dah jimat ni. Jom aku belanja makan. Sup Ketam Special.


7 comments:

OKLiz said...

oooooooo ko la yer yg slalu dok melepak dlm jamban skool.. kalau aku lalu jamban lelaki bau dia tak hingat wey.. ayam aku leh pengsan 7 hari 7 mlm...

btw macam sedap lak aku tgk ketam tu. tapi aku tak mkn ketam sgt. aku suka mkn sotong aje. he3

aRe_uDear said...

Wohooo cayalah conan berjaya menjauhi diri dari tembakau tabik springglah.. toinggg3x...

manusia biasa said...

fuyooooooooo.......sodap2

ieda Harun said...

fuyooo bes nya KEtam....bagus pun, byk pekdah x mokok ni kan...duit save, kesihatan terjamin...aku pun x suka la nak duk tp2 org smoking ni, sakit otak cium bau asap tu...

Anonymous said...

bakar duit2..tahniah ler dpt menyisihkn diri dri bakar duit........ha3

Princess Azah said...

betul la conan.sy salute la kt conan sbb leh berhenti merokok..x semestinye x merokok lelaki tu x macho..bg sy la lagi macho x merokok sbb sy x suka bau lelaki merokok..busukkkkkkkkk......

Nazz@Purple said...

betul..betul..tak leh tahan bau nye..


out of topic: da smbung cerita daa..