Powered By Blogger

New Job...

New Job...

Monday, April 27, 2009

e-filing...


Minggu ni minggu terakhir untuk isi e-filing. Ramai orang ingat bile isi e-filing kene bayar cukai. Yang sebenarnye kene declare je, kalau layak baru la bayar cukai. Kalau tak layak so tak payah le bayo.

Macam tu le dengan aku, aku ingat bile dah buat pemotongan berjadual dengan company tak payah declare dekat e-filing dah. Tapi sebenarnye kene declare jugak. Bile aku dah isi, tolak mane yang patut result nye aku tak kene bayo pun cukai. Boleh le dapat balik duit yang company aku potong. Selamat le sikit.

Biasenye orang akan cube lari dari bayar cukai ni, tapi sebenarnye tak boleh lari. Nanti bile dah retire company akan buat calculation untuk bayar balik kwsp atau pencen. Mase tu la LHDN akan tengok balik, kite ni declare ke tak pendapatan kite. Sekali kene tolak banyak, penin jugak tu. So rakan² yang mane belum isi, baik le isi borang tu. Ni dah last week ni.

9 comments:

Aspalela said...

yeayyyy....I'm first komen.....
Ko x kena tolak cukai ye conan??? ape lagi....
banje ler aku deh!!!.....
:P

Kudus Ahmad said...

pa--> 5 markah aku bagi. hehehe

nak belanje? boleh... pilih menu feberet aku. pass tu datang kb. aku belanje.

Kak Lia said...

5 merkah je ke tebu??? mama no 2 ada merkah tak??? mama nk 20 merkah buleh???


Kono cukai???? mesti gaji ko riban2 kan??? buleh la banje kami mkn kepsi??? kan Pa...

Noraliza Ramly said...

wahahaaaa aku no 3... kalau tak declare kena tangkap tak tebu????

Kudus Ahmad said...

Mama --> Nak aku belanje? Buleh tapi kene datang le KB. sure aku belanje dont worry. Sape visit blog ni aku kasi 2 markah, sape kasi komen semua dapat 5 markah. fair to all.

Liz --> tak de la kene tangkap, tapi nanti kalau banyak tertunggak, semak nak bayar. Time tu la baru nak releif tax, celaru nanti. so baik isi sekarang.

Lina Chan said...

aiyok, kalu mcm sy ni yg br je bekerja, kena gak erk?

:)

p/s: thanx for leave a comment at my page..

Kudus Ahmad said...

Lina --> sape yang berkerja kene isi la. Just fill up form je.

aRe_uDear said...

Salam singgah2 conan..
Per lagi smgat mngisi tuh.. jgn x isi hehee..

Enma Ai said...

uuu kn bayar cukai yer...hahaha..gaji beribu ar ni kan..