Powered By Blogger

New Job...

New Job...

Tuesday, July 21, 2009

Mari Membaca

Salam...
Sejak bila aku boleh membaca? Dari darjah 1 aku dah boleh membaca walau merangkak². Aku bersyukur sebab abang aku mase tu banyak mengajar aku mengeja. Selain dekat sekolah, dekat rumah aku akan belajar membaca. Mungkin sebab family aku memang suka membaca, so semangat nak belajar membaca tu tinggi sikit.


Dulu mase sekolah rendah bace buku kanak² je la. Abang aku pulak selalu beli majalah Gila-Gila dan Fantasi. Mase tu aku mane ade RM, so bace je la ape yang abg aku bace.




Abang aku kekadang suke bace cite hantu... Aku pulak biase bace majalah aje, tak pernah bace novel. So ni antara novel terawal aku bace. Bercakap Dengan Jin. Cite sambung² kene beli selalu. Sanggup simpan duit belanje sekolah.


Bile naik sekolah menengah aktiviti membaca terus berajan. Aku mule layan novel. Aku layan buku akak dgn adik aku jer. Antara nover terawal yang aku pernah bace, Sekeping Kad Valentine tulisan Ahadiat Akashah. Dulu aku suke baca novel dia ni, sebab zaman² remaja. Cite dia banyak pasal budak² remaja.


Kalau majalah pulak aku suke layan Roda-Roda. Majalah kesayangan aku ni, cite bab motosikal sedunia. Kalau komik pulak tentu la Mutiara Naga. Tak pernah miss dia punya episod. Bilik aku time tu dah jadi perpustakaan mini. Banyak giler majalah. Kalau bersepah, sure mak aku bising.



Lelame bahan bacan aku makin berat. Aku makin obes pada buku yang lebih tebal dan makin pelbagai bahan bacaan aku. Tapi aku tak suke novel yang jiwang². Banyak cite sedih². Aku suka pada yang lebih happening. Kalau bace cite Jibam or Anak Dara Menteri suke akan ketawa, memang kelakar cara penulisan. Ilang kejap problem dalam kepala.



Sejak ade Nisa ni aku kurang membaca buku. Tak sempat nak bace, seharian bekerja. Bile malam lepas makan melayan Nisa pulak. Sian Mem seharian jage Nisa, biler malam aku pulak ler take over. Bile anak dah tido, aku sempat membelek akhbar harian aje iaitu KOSMO. Kenape Kosmo? sebab murah, simple dan padat. Kurung citer bab politik dan banyak rencana lain. Aku tak pernah miss membeli KOSMO sejak bertahun². Kalau ter sold out, ruginye rase.


Dulu aku rajin membace Novel. Aku suke yang thriller dgn komedi. Bile dah bertahun² membaca novel, aku cuba beralih arah pada buku yang lebih Ilmiah sikit. Motivasi, sejarah dan biography. Sebabtu aku suker akhbar KOSMO. Dia ade macam² rencana. Banyak rencana² yang ilmiah. Lagi pon mase tak banyak sangat nak membaca.
Untuk taun 2007 ni, ni je buku yang sempat aku beli.



Yang ni pon tak abis mentelaah lagi. Moga² pemahaman bahasa inggeris ni makin bertambah. Tapi timing nak membaca tu selalu tak betul. Ape² pon, aku tetap akan abiskan membaca buku ni.

Walau aku banyak membaca, tapi bahan bacaan aku dulu hampir 100% bahasa melayu. So english aku tak berape bagus sangat. So sekarang aku cuba beralih arah sikit mempelbagaikan bahan bacaan. Membaca memang cool n relax tapi make sure time memang free. Jangan terabai tanggungjawab dek kerana terlalu banyak membaca sudah.
Semua kene seimbang, tapi bab mengaji Al-Quran jarang sikit. Kene perbanyakkan lagi buat aku. Moga² aku sentiasa mempunyai kelapangan untuk membaca kitab suci ini. Amin.

7 comments:

manusia biasa said...

aku suka komik & novel..buku islamiah layan gak tp jarng la

Princess Azah said...

sy pun suka membaca..x kisah la buku pe pn tetap nk baca..klu x baca x tau la pe2..

ieda Harun said...

GILA² my paberet majalah time skolah dulu,siap kumpul wat koleksi.mmg best layan...dulu le,la ni layan paper ngan ada la 1,2 novel...

manusia biasa said...

gila² erk kak kiut?smai da gak..dolu kan last page dia kn lipat utk dpt 1 pic kn?

Noraliza Ramly said...

Aku suka baca buku kekanak ribena. Buku anak buah aku. Saje nk hiburkan hati. ekekeke

Kudus Ahmad said...

Tapi buku jiwang² tak masuk dalam list ler. Norhayati Berahim, mem aku je yang suker bace.

Unknown said...

aku suka baca BUKU 555. Klu aku x suka baca nanti tokeh kedai cari. 'Psl lu talak baya itu utang...'